Ensamstående med gemensam vårdnad? Rättigheter?

I denna kategori kan du diskutera eller fråga om allt som rör vårdnad och umgänge.

Ensamstående med gemensam vårdnad? Rättigheter?

Inläggav Pinglan » 24 okt 2011 19:43

Jag undrar vilka rättigheter den ensamstående har gentemot den som vårdnaden är delad med... Jag lever ensam med barnet, men vi har juridiskt sett gemensam vårdnad. Pappan träffar barnet ca 1 g per vecka. Nu undrar jag vilka krav jag kan ställa när det gäller umgänget.
- kan jag kräva att vi kommer överens om exakta datum och klockslag för tex de fem kommande träffarna?
- hur flexibel måste jag som mamma vara i detta "överenskommande"?
- vad kan jag kräva av pappan för att det överhuvud taget ska kunna kallas för "g e m e n s a m" vårdnad?

Pappan vill inte att vi bokar något över huvud taget, utan vill har möjligheten att höra av sig när det passar honom för att boka tid. Det kan ibland handla om att komma på besök redan dagen efter, ibland om en vecka fram i tiden. Eftersom barnet är under ett år går det ju inte att bara "langa över" det, utan allt är beroende av att jag är flexibel.

Jag skulle vilja slippa processa runt detta, men det vore skönt att ha några tidigare fall att luta sig mot i diskussioner med pappan.
Pinglan

Re: Ensamstående med gemensam vårdnad? Rättigheter?

Inläggav Janne » 06 dec 2011 16:19

Föreslår att du tar med honom till familjerätten och skriver ett avtal. Vill han inte det så se till att du har annat att göra varje gång han vill ha umgänge med kort varsel.
Finns ingen anledning att du ska rätta dig efter hans infall, vill han inte skriva avtal så får han räkna med att umgänget uteblir ibland...
Janne

Re: Ensamstående med gemensam vårdnad? Rättigheter?

Inläggav Pinglan » 06 dec 2011 16:47

Tack för svaret! Det är ungefär där jag har hamnat i mina tankar. Är lite skraj för familjerätten bara, vill inte ha bråk, så jag hoppas vi kan lösa det på egen hand. Tack igen!
Pinglan

Återgå till Vårdnad och umgänge