Årsmöte 2012

NYTT! Årsmötesprotokoll 2012

Årsmöte 28-29 april 2012, Göteborg

Sveriges Makalösa Föräldrar kallar till riksårsmöte 28-29 april 2012. Alla medlemmar har rösträtt, förutsatt att man har betalt medlemsavgiften senast 31 december 2011. Kan du inte delta, ge någon annan din röst i en fullmakt!

NYTT! Undertecknad verksamhetsberättelse/årsredovisning samt revisionsberättelse!

Dagordning (OBS! karta, se längst ner):

Lördag 28 april

12:00 – Samling på restaurang Golden Days för gemensam lunch
13:30 – Går vi gemensamt bort till Kungsportsbron för färd med Paddan
1400 – Paddan turen avgår från Kungsportsbron
ca 15:00 avslutas turen och vi åker till hotellet
16:30 – Förmötet börjar – fika serveras
18:00 – Trollkarlen uppträder
18:30 – 21:00 Möljlighet finns att äta en lätt kvällsbuffé på hotellet, alternativt finns mataffärer i närheten

Söndag 29 april

9:00-15:00 – Årsmöte, inklusive fika på förmiddag och lunch

Välkomna till Sveriges makalösa Föräldrars årsmöte 28-29 april, i Göteborg!

Vårt årsmöte söndagen 29 april kommer att ta plats på Apple Hotel; http://www.applehotel.se/. Där bor också de representanter som riksorganisationen finansierar. De lokalföreningar eller medlemmar som bekostar sin egen vistelse har också valt att övernatta där, kostnaden ligger på ungefär 500-700 kronor för ett dygn.

Vi har bokat bord på Golden Days för gemensam lunch på lördagen men vi behöver veta antal som kommer senast den 13 april. Var god anmäl antal vuxna och barn per sällskap till kansliet: admin@makalosa.org.

Vi  sluter alltså upp redan på lördagen 28 april, runt tolvtiden. Då möts vi på den ”Gôtebosska” restaurangen Golden Days på Södra Hamngatan 31, för att klockan 12 äta en lunch. Det är ett mysigt ställe. En lunch kostar där under hundralappen. A la Carte mellan 100 – 200 SEK. Barnmåltid ca 60SEK. Se menyn på www.golden-days.se .

Om man absolut inte tycker om maten på Golden Days och vill ha något vegetariskt, kan vi rekommendera Restaurang Andrum som ligger alldeles i närheten. De har en buffélunch med både varmt och kallt samt soppa.

Efter avslutad lunch går vi gemensamt från Golden Days till Kungsportsbron alternativt kan de som inte äter lunch ses där 13:45.  Klockan 14 prick åker Paddan båten från Kungsportsbron. Det är en gratis tur på Paddanbåten, generöst finansierad av Strömma Grupp. Max 10 min gångväg från Golden Days. Antal vuxna och barn som villl åka med Paddan måste också bokas. Vi behöver veta antal 13:e april senast. Anmälan till kansliet: admin@makalosa.org. Efter båtturen, runt fyratiden, åker vi till hotellet och checkar in.

Klockan halv fem har vi ett förmöte på hotellet inför årsmötet. Då serveras fika, som finansieras av riksorganisationen.

Trollkarlen uppträder kl 18 – ca 18:30.

Buffén kan ätas mellan kl 18:30 – 21:00. De som har ett rum på hotellet får tillgång till denna lätta kvällsbuffé helt gratis, mellan 18:30 – 21:00. De av er som inte har ett rum på hotellet, får tillgång till buffén för 105 kronor. Om du inte kan finansiera hela summan själv, kontakta oss på admin@makalosa.org.

Söndag klockan 9:00 sätter årsmötet igång! Det kommer att pågå fram till klockan 15:00, men vi bjuder på fika på förmiddagen. Lunchbuffé kostar 110 kronor, men det kan finnas möjlighet för riksorganisationen att finansiera delar av den. Barnen kommer att vara i barngrupp med två erfarna barnledare.

Vill du väldigt gärna närvara vid vårt årsmöte, men är inte representant samt har svårigheter att helt själv finansiera resa och logi? Kontakta Sandra, admin@makalosa.org, så kan vi se om vi på något sätt kan hjälpa dig att närvara!

Motioner och propositioner

Alla medlemmar har rätt att skicka in motioner till riksårsmötet. Motionerna ska innehålla konkreta förslag till förändringar. Motioner ska vara kansliet tillhanda, underskrivna av motionären / motionärerna, senast sju veckor före årsmötet, dvs. 9 mars.

Motioner:

3 motioner från Falu makalösa Föräldrar

1 motion från en medlem i Stockholm

Propositioner från styrelsen:

Policy för kommunikation

Policy gentemot media

Policy mot jäv

Verksamhetsplan

Information inför årsmötet 2012

Kallelse till årsmötet ska vara hos medlemmarna senast fyra veckor före årsmötet, dvs. 12 mars. Kallelse har gått ut till medlemmar i påminnelsebrev oktober 2011 och nu i denna tidning. Kallelse kommer också gå ut som notis i tidning nr 1 2012.

Årsmötet 2012 tar plats i Göteborg, med stor hjälp av Göteborgs Makalösa Föräldrar! Troligen är vi på Apples konferenshotell, Torpavallsgatan 6, http://www.applehotel.se/.

Riksorganisationen vill med alla möjliga medel välkomna så många medlemmar som möjligt till årsmötet, det brukar vara ett uppskattat evenemang! Därför betalar riksorganisationen resa och logi för en representant från varje lokalförening och familjenätverk. Åker ni flera personer i en bil samt kan tänka er dela rum så blir med andra ord kostnaden lägre, då riksorganisationen står för en stor del.

Helgen är tänkt att genomföras som en workshop / medlemsforum under lördagen, med bland annat dans och sightseeing med båt, och som ett traditionellt årsmöte under söndagen.

Båtturen under lördagen arrangeras av Strömma Turism & Sjöfart som är ett av Sveriges största upplevelseföretag. Den klassiska rundturen ”Under 20 broar och ut i hamnen” med Paddanbåtarna visar upp det vackra Göteborg från vattnet. Läs mer här.

Ni är varmt välkomna till båda dagarna, men kan också välja att delta endast söndagen.

För de av er som vill ge er röst som fullmakt till en annan person (behöver inte själv ha rösträtt, men som då får rätten att rösta åt er), så finns pdf-fil. Den pdf-filen ska undertecknad inges till generalsekreteraren, för att räknas som en röst. Mer information finns på hemsidan, som uppdateras regelbundet!

Riksorganisationens styrelse ser också gärna stort engagemang vad gäller motioner, och här nedan finner du exempel på hur du kan skriva en motion.

Att skriva en motion

Om du som medlem har någon fråga för organisationen är du välkommen att skriva ett förslag om detta till riksårsmötet. Du skriver du en kort rubrik över vad motionen handlar om, och därefter skriver du själva motionstexen (bakgrunden) till ditt förslag. Du avslutar motionen med en eller flera ”att-satser”, dvs. vad det är för åtgärder som ska vidtas. Motionen ska skrivas under av dig (eller er, om det är flera författare).

Om du som medlem t.ex. vill höja medlemsavgiften till 400 kr, så skulle du t.ex. kunna utforma motionen enligt följande:

”Höjd medlemsavgift för Sveriges Makalösa Föräldrar

Medlemsavgiften för organisationen är f.n. på 200 kr. Jag tycker att det är en alldeles för låg medlemsavgift, med tanke på vad vi som medlemmar får. Jag tycker vi ska höja medlemsavgiften och använder mellanskillnaden till utåtriktad reklam för Makalösa Föräldrar.

Jag föreslår därför att riksårsmötet ska fastslå

Att Makalösa Föräldrar höjer medlemsavgiften till 400 kr från år 2013.”

Sveriges Makalösa Föräldrar
Klara södra kyrkogata 20